Artificial Intelligence met puntenwolken en fotobeelden in één hybride oplossing
GeoNext versnelt spoorinnovatie met hybride AI-oplossing
GeoNext zet vol in op automatisering van geo-informatie. Al sinds onze oprichting investeren we in technologie die fotobeelden en puntenwolken omzet in bruikbare data. Met meer dan 12,5 jaar ervaring hebben we duizenden kilometers spoorinfrastructuur nauwkeurig en betrouwbaar in kaart gebracht — van sporen en wissels tot bovenleidingen en perrons.
Van Machine learning naar deep learning
Sinds 2020 passen we AI toe op spoor- en weginfrastructuur. Na onze eerste machine met learning-toepassingen zijn we in 2022 overgestapt op AI deep learning. In 2023 bouwden we ons eigen AI-framework, omdat de civiele ICT ‘cloud’-markt volgens ons, te traag innoveert. Inmiddels draait ons Ai-framework nu op volle kracht, gevoed met de duizenden kilometers aan data die we jaarlijks samen inwinnen met en voor onze partners.
Slimme synergie tussen mens en machine
Dankzij ons team van specialisten met jarenlange ervaring en kennis van deze data, weten wij precies hoe we de synergie tussen AI en menselijke expertise efficiënt kunnen inzetten in onze branche. Onze modellen worden nu continu getraind om steeds nauwkeurigere resultaten te behalen.
Door puntenwolken en fotobeelden gelijktijdig te gebruiken, is ons AI-framework nu in staat om naast de eerder genoemde spoor gerelateerde objecten meer dan 30 extra assets te herkennen, hun exacte geometrische locatie te bepalen en hun conditie te beoordelen. Door het algoritme continu uit te breiden met nieuwe objecten, kunnen steeds meer aspecten van de spooromgeving automatisch worden geanalyseerd en geoptimaliseerd. Dit biedt talloze nieuwe mogelijkheden binnen onze werkvelden en voor onze klanten, zoals ProRail, ingenieursbureaus en aannemers.
Automatisering van hoogwaardige data-inwinning opent een wereld van nieuwe mogelijkheden voor ontwerp, nieuwbouw en onderhoud. Door de krachten van slimme partijen te bundelen kunnen we de volledige keten automatiseren.
Wat brengt 2025?
We blijven innoveren. In 2025 zetten we opnieuw grote stappen:
- Automatisering van de inwin workflow, waarbij bestaande data efficiënt wordt geüpgraded naar RLN00296-nauwkeurigheid. We doen dit al langer, maar in 2025 gebeurt dit vele malen efficiënter, direct toepasbaar voor civiel spoorontwerp en bovenbouwvernieuwingen. Dit betekent dat buitendienststellingen en meettrolleys op het spoor vaak niet meer nodig zijn.
- Volledige controle van ontwerpen om te verifiëren of deze passen binnen de bestaande situatie.
- Het integreren van andere datasets, zoals grondradargegevens en map-services van ProRail, voor een completer en nog nauwkeuriger beeld van de infrastructuur.
- Analyseren van baanvakken met betrekking tot duurzaamheidsuitdagingen.
- Het koppelen van data-inwinning en ontwerp, zodat de volledige workflow parametrisch uitgevoerd kan worden


Comment (1)
Comments are closed.




Pingback: GeoNext heeft eerste commerciële AI-project voor ProRail voltooid