Monitoren van spoor, praktisch opgelost

Zodra bouwwerkzaamheden rondom het spoor plaatsvinden is de kans groot dat het spoor gemonitord moet worden op veilige berijdbaarheid. Bij ProRail zijn diverse voorschriften en richtlijnen aanwezig, die voorschrijven wanneer, hoe en met welke intensiteit een monitoring uitgevoerd moet worden.
GeoNext wordt met grote regelmaat gevraagd om advies en het uitvoeren van de monitoring en vaak komen wij met praktische oplossingen die binnen het budget passen.

Voorbereiding zonder zorgen

Spoormonitoring is specialistisch werk dat al begint in het vergunningentraject met een grondige risicoanalyse en een monitoringsplan volgens de richtlijnen van de spoorbeheerder. Hierin kan GeoNext van grote waarde zijn. Wij ondersteunen u bij de vergunningaanvraag door zorgvuldig de uitvoeringswijze te beoordelen, stemmen af met de spoorbeheerder en stellen een passend en praktisch uitvoerbaar monitoringsplan voor u op. Zo wordt u volledig ontzorgd.

Van eenvoudig tot volautomatisch

Bij ons staat elk bouwproject in het teken van maatwerk. Wij beschikken over een breed scala aan geavanceerde én eenvoudige monitoringsystemen, die wij inzetten op basis van onze kennis en lange ervaring. Hierdoor kunnen wij voor elk project, groot of klein, de meest geschikte oplossingen bieden, waarbij we altijd rekeninghouden met de specifieke risico’s voor de stabiliteit van het spoor.

Voor eenvoudige projecten kiezen we vaak een kostenbesparende efficiënte oplossing die perfect aansluit bij de behoeften van het project. Bij complexere projecten, zoals de bouw van een nieuw station waarbij meerdere sporen betrokken zijn, schakelen wij over op continue, live en volledig geautomatiseerde monitoring. Dit stelt ons in staat om de situatie langdurig en nauwkeurig te volgen.

Wij passen het monitoringssysteem aan op de specifieke vraag van de klant. Of het nu gaat om eenvoudige 0-liggingsmetingen, IoT-sensoren op het spoor, volledig geautomatiseerde systemen met gerobotiseerde Total-stations of geavanceerde LiDAR-oplossingen – wij hebben het in huis en passen het toe waar nodig.

monitoren van spoor
Spoormonitoring, continue monitoring

Hoeveel tolerantie heeft u tijdens het bouwen?

Dit is van cruciaal belang, want als het spoor niet voldoet aan het onderhoudsniveau (IHS0001), is de kans groter dat de normen voor veilige berijdbaarheid sneller worden overschreden. Dit kan ertoe leiden dat de bouwwerkzaamheden stil komen te liggen of dat treinen niet meer kunnen rijden.
In onze aanpak voeren we een nulmeting uit om de bestaande geometrie van het spoor te controleren. Zo kan de spoorbeheerder voorafgaand aan de bouwwerkzaamheden maatregelen nemen, zodat het risico op slechte spoorligging voor de uitvoering al kan worden voorkomen.

LiDAR maakt sensoren en buitendienststelling overbodig!

Traditioneel worden sporen gemeten met een Total-station met stickers, prisma’s of IoT-sensoren op het spoor. Het aanbrengen van deze meetpunten moet altijd tijdens een buitendienststelling gebeuren, wat extra kosten en een langere doorlooptijd veroorzaakt.
GeoNext biedt een LiDAR-systeem waarmee het spoor kan worden gemonitord sensorloos, dus zonder gebruik te maken van fysieke meetpunten of buitendienststellingen, zelfs voor continue monitoring.

Monitoringsplatform met trendanalyse ‘CoffeeCup-live’

GeoNext heeft een eigen monitoringsplatform met dashboard ‘CoffeeCup-live’ ontwikkeld, waar alle spoorliggingsdata op maat en overzichtelijk wordt gepresenteerd. Dit innovatieve dashboard is uitgerust met alarmfuncties en geavanceerde trendanalyses. Dankzij de trendanalysefunctie kunt u snel en nauwkeurig beoordelen of het veilig is om de persing voort te zetten of die ene damwandplank toch nog te trillen, terwijl de trein gewoon doorrijdt. Met CoffeeCup-live heeft u de controle om risicovolle situaties te voorkomen en de bouwwerkzaamheden met vertrouwen door te zetten.

 

Meten achter de keukentafel

Bij volledig geautomatiseerde monitoring is GeoNext in staat om op afstand de systemen over te nemen. Als er extra informatie noodzakelijk is, dan kijken wij via een livestreamvideo mee en worden 3D-laserscans of extra controlemetingen uitgevoerd. Het is niet noodzakelijk om hiervoor een specialist op de bouwlocatie te hebben.

Een voorbeeld uit de praktijk
De situatie betrof een verzakking van het spoor langs een perron. De opdrachtgever wilde weten wat de afstand was tussen het perron en het spoor om te kunnen beslissen of het treinverkeer moest worden gestopt of kon doorgaan. Onze specialist maakte, zonder fysiek aanwezig te zijn, een 3D-scan van de sporen en het perron en verwerkte de gegevens direct. Hierdoor konden de treinen veilig passeren en kreeg de aannemer meer tijd om het verzakte spoor te herstellen.
Dit is een mooi voorbeeld van hoe GeoNext metingen kan uitvoeren zonder ter plaatse te hoeven zijn, alsof we het vanachter onze eigen keukentafel doen.